Het is licht, het is mooi, het is Scandinavisch

6 Feb

Misschien ben ik diep van binnen wel een beetje Scandinavisch. Ik heb ontzettend Hollandse ouders en ik ben niet van de melkboer, maar ik ben gek op Scandinavische dingetjes. Vooral als het gaat om huizen en inrichting. En de Zweedse gehaktballetjes van de Ikea. Eigenlijk heel de Ikea. En zalm. En dat bessenspul wat ze bij hun vlees eten, heerlijk. Scandinavische mode is ook vaak prachtig, heel eenvoudig maar supermooi gemaakt. Maar goed, ik dwaal af… Vanmorgen kwam ik een hele leuke post tegen op freshome met een top 10 van Scandinavische appartementen. Zweedse appartementen, om precies te zijn. Oh, wat zat daar veel moois bij! Ik heb een berg foto’s opgeslagen in een van mijn mapjes vol inspiratie voor later (als ik een huis heb en genoeg geld om het in te richten zoals ik wil) en daarvan moet ik er natuurlijk een aantal laten zien! Wil je meer van een appartement zien, klik dan op de foto’s. Je wordt dan doorgestuurd naar een pagina vol foto’s van dat appartement.

Dit ga ik zeker onthouden: een aantal covers van tijdschriften inlijsten en aan de muur hangen. Superleuk idee!

Dit is zonder twijfel de leukste kapstok die ik ooit heb gezien. Ik wil er ook zo een later! Volgens mij is het helemaal niet zo moeilijk te maken. Je neemt een grote plank, tekent er een boom op en zaagt ‘m uit. Even de randjes afschuren, wat bevestigingsmogelijkheden op de achterkant maken en wit verven. Vervolgens je vader lief aankijken om ‘m op de muur te maken met wat afstand ertussen en klaar is de kapstok!

De mozaïektegels in deze keuken vind ik he-le-maal geweldig. Het is lekker fris en ik zou er iedere morgen weer vrolijk van worden! Zo’n hoge tafel heb ik ook altijd al leuk gevonden, lekker anders dan anders.

Wat ik vaak vooral heel mooi vind in Scandinavische appartementen en huizen, zijn de vloeren. Bijna altijd liggen er lichte houten vloeren in en daar ben ik echt gek op. Zeker in combinatie met witte muren levert dat een heerlijk licht huis op en dat doet mijn humeur altijd goed, ook op een grijze dag.

Ik heb er nog eens over nagedacht. Ik ben toch niet echt Scandinavisch, in ieder geval niet meer dan een klein beetje. Ik heb een hekel aan kou en van donkere dagen word ik ook niet erg vrolijk. Laat het nu in de winter behoorlijk koud worden daar in het hoge noorden, tel daar de weinige uren zonlicht bij op en brr, ik verhuis in mijn hoofd alweer naar het zonnige zuiden! Gelukkig is er niks mis met kijken en inspiratie opdoen. Want huizen inrichten, dat kunnen ze!

Benieuwd naar meer? Bekijk hier de post op freshome.com!

Eén reactie to “Het is licht, het is mooi, het is Scandinavisch”

  1. 6 februari 2011 bij 18:30 #

    Dit is echt liefde, wat een mooie huizen<33 Mijn oom en tante wonen in zweden en ik vind het echt een prachtig land, ik zou er makkelijk kunnen wonen. Maar dat het zo snel donker is, is inderdaad wel een nadeel.

Geef een reactie

