Schudden alsof je leven ervan afhangt

28 Jan

Het nieuwe jaar begint voor velen met één bepaald goed voornemen: meer sporten. Of we het doen om af te vallen, een betere conditie te krijgen of gewoon omdat we het leuk vinden, meer sporten staat vaak bovenaan het bekende lijstje met de dingen die we willen bereiken in het nieuwe jaar. Zelf ben ik niet zo van de goede voornemens, maar ik heb in september een sportkaart gekocht en dus ga ik sindsdien regelmatig sporten. Wat is dat goedkoop trouwens! In Tilburg betaal je als student 99 euro om een heel jaar te kunnen sporten. Inclusief groepslessen en trainingen, bijvoorbeeld spinning of Pilates maar ook badminton, zaalvoetbal of vechtsport. Maar goed, ik ging dus sporten. Rond de kerst kwam het er niet echt van vanwege tentamens en ook omdat ik niet de hele tijd in Tilburg was. Tijd om weer te beginnen!

Ik spreek regelmatig af met vriendinnen om te gaan fitnessen en dat bevalt goed, maar ik ben ook gek op dansen. Ik ben er vroeger mee begonnen toen ik een jaar of vier, vijf was en ik ben er altijd van blijven houden. Toen ik begon aan mijn studie, reisde ik nog op en neer en had ik niet echt tijd of energie meer over om nog te sporten. Na anderhalf jaar ging ik op kamers en toen begon het toch weer te kriebelen. Met zo’n sportkaart is het superfijn: je kan gewoon naar iedere les gaan die je wil. Ze bieden hier verschillende soorten dans aan en gelukkig voor mij ook jazz, wat ik altijd heb gedaan. Maar deze week heb ik iets anders gedaan. Vriendin D. wilde graag naar zumba en ach, dat is ook wel leuk, dus ging ik met haar mee. Gisteren, van 6 tot 7 ’s avonds. Wat een tijd. Ik besloot van tevoren even een boterham te eten, want sporten met een volle maag is meestal geen succes.

Bij binnenkomst zag ik de man (ja, man) die ons les ging geven. Voor de onwetenden onder ons: zumba is gebaseerd op Latijns-Amerikaanse dans en daar zitten dus veel heupbewegingen bij. De man in kwestie was zo zwart als het maar zijn kan en ontzettend homo. For the record, ik bedoel dit totaal niet beledigend of wat dan ook, die gast is fantastisch! Hij staat daar ontzettend enthousiast het hele uur lang bijzonder energiek (hoe houdt hij het vol?!) in zijn roze shirtje iedereen aan te moedigen om nog net dat beetje meer te geven én om te blijven lachen. Soms gaat ie zelfs net zo lang door met een gekke brede glimlach trekken tot iedereen in de lach schiet. Andere voorbeelden van zijn andere erg grappige bezigheden zijn tussendoor rondlopen om te kijken of iedereen wel goed met z’n kont schudt, of hoofdschuddend toekijken omdat wij als blanke dames er niks van bakken…

Na een kwartier begon ik mijn spieren al een beetje te voelen. Vooral mijn kuiten. Niet best, want ik had nog drie kwartier te gaan. Gelukkig was het superleuk met dank aan de leukste instructeur op aarde – ik heb een keer eerder zumba geprobeerd, maar de vrouw die het toen gaf was stukken minder aanstekelijk dan hij. Het grappige is, ik dacht van tevoren helemaal niet dat het zo inspannend was. Een beetje dansen en schudden en ledematen in de rondte gooien, hoe erg kan het zijn? Het tegendeel werd al gauw bewezen: toen we een half minuutje drinkpauze kregen, zweette ik me kapot en had ik ernstig behoefte aan een frisse slok water, en rust. Maar nee, we gingen door! Het voelt soms wel debiel hoor, ik bedoel, daar sta je dan met dertig dames een beetje met je heupen te wiebelen en je armen in de rondte te zwiepen. Gelukkig zijn er altijd mensen bij wie het er nog debieler uitziet dan bij jezelf. Fijn om te zien dat je in ieder geval niet de enige bent die niet als latina met losse heupen is geboren! Aan het einde van het uur was mijn humeur geweldig, waren mijn armen lam en mijn benen moe. En ik was nog niet eens thuis. Gelukkig woon ik dichtbij het sportcentrum, met vijf minuutjes fietsen was ik weer thuis bij mijn geliefde bank, waar ik even een kwartiertje lekker op heb gehangen voor ik ging koken. Eten voor zumba leek me niet zo’n goed idee en ik ben erg blij dat ik dat niet gedaan heb! Ik moet er niet aan denken, springen met een volle buik…

Voor wie nog even bevestigd wil zien dat het echt een sport is en dus ook echt vermoeiend, kijk even op youtube voor wat zumba-filmpjes, of bekijk een van deze die ik voor jullie heb gevonden:

Mocht je nog altijd niet geloven dat je er moe van wordt… probeer het zelf! Ik kan het sowieso aanraden, je wordt er erg vrolijk van en het voelt alsof je bergen calorieën verbrandt. Bovendien is het supergezellig om met wat vriendinnen te gaan! En mochten je spieren een beetje vast zitten, nou, na een uurtje zumba ben je weer helemaal los. Bang dat je er niks van kan en jezelf voor Jan met de korte achternaam zet? Toch gaan! Het is niet heel moeilijk en je herhaalt veel bewegingen, dus je pikt het waarschijnlijk gauw genoeg op. Geen smoesjes meer bedenken, lekker naar zumba, want zo wordt sporten vanzelf leuk!

Vind je het echt ongelofelijk genant om in een groep met je heupen te wiebelen en durf je het echt niet aan? Je kan op youtube ook veel instructiefilmpjes vinden en er zijn genoeg dvd’s om het mee te leren zodat je toch enigszins voorbereid bij zo’n les kan verschijnen. Succes!

Geef een reactie

