Maak je buikje blij: Chicken Parmigiana

2 Jan

Dit is sinds ik op kamers woon één van mijn favoriete recepten. Ik ben gek op pasta en van deze saus word ik nog veel gelukkiger. Ik kwam het recept tegen op een van de dagen dat ik weinig te doen had en een beetje in de rondte zat te klikken. Zo kwam ik op een gegeven moment op The Pioneer Woman terecht. De site kwam meteen bij mijn favorieten vanwege de grote hoeveelheid recepten én de uitleg: stap voor stap, met foto’s, zodat je ook kan zien of je het goed doet. Niet alleen het kookgedeelte is leuk, ook de belevenissen van de vrouw achter de site, Ree Drummond, zijn leuk om te lezen! Ook het fotografiegedeelte kan me wel eens vrolijk maken. Maar, om even terug te komen op wat ik eigenlijk wou zeggen: haar Chicken Parmigiana is ge-wel-dig. De eerste keer dat ik het maakte, kwam vriendje eten. Ik had genoeg gemaakt voor drie, misschien wel vier man, terwijl we maar met zijn tweeën waren, want hoeveelheden inschatten is niet mijn sterkste eigenschap. Tot mijn grote verbazing was niet veel later de hele pan leeg en wreef vriendje tevreden over zijn bijzonder goed gevulde buik. Toen ik het later voor studiegenoten nog eens maakte, met één mee-eter die niet zo van tomatensaus hield, was het precies hetzelfde verhaal. Ik dacht dat ik minstens twee keer zoveel had gemaakt als nodig, en nog ging het allemaal op! Tot nu toe vindt iedereen het lekker, dus ik zou zeggen, probeer het ook eens! En zeg nou zelf, als je dit op je bord ziet… daar word je toch gewoon vrolijk van?

Chicken Parmigiana (foto van thepioneerwoman.com)

Klik hier voor het recept.

Het recept is wel in het Engels, maar vrees niet: het is erg makkelijk. De hoeveelheden kun je zelf een beetje aanpassen aan het aantal personen. Ik doe wel een paar dingen anders dan eigenlijk in het recept staat:

– ik gebruik fusilli in plaats van spaghetti/linguine

– ik gebruik ietsje minder knoflook, want daar ben ik niet zo gek op

– meestal heb ik geen wijn in huis (ik drink het zelf toch niet), dus dat laat ik dan weg

– ik gooi altijd wat bruschettakruiden door de saus, lekker!

– en soms gaan er ook nog een paar eetlepels groene pesto doorheen

– in plaats van Parmezaanse kaas gebruik ik ook vaak ‘gewone’ strooikaas

En dan heb ik ook nog een paar tips:

– de kip kun je ook goed platmaken met je mes (als je zo’n groot mes gebruikt in ieder geval): plat op de kip leggen en dan platdrukken. Wel oppassen dat je niet in je vingers snijdt natuurlijk.

– doe behalve zout en peper ook eens wat Italiaanse kruiden op de kip voor je ‘m door de bloem haalt en bakt, dat maakt het nog veel lekkerder!

– gebruik ongeveer 3/4 tot een heel blikje tomatenblokjes per persoon. Ik heb meestal gewoon de euroshopperblikjes, die kosten haast niks en smaken goed.

Als je wat meer groente wil, kun je die door de saus doen, maar een salade erbij is ook erg lekker.

Dus, wil je indruk maken op je vriend(in), date of schoonmoeder, of heb je gewoon veel zin in lekker eten, ga dan aan de slag! Eet smakelijk!

Geef een reactie

