Leven op weinig vierkante meters

28 Dec

De gemiddelde student op kamers heeft er veel ervaring mee: je kamer is niet al te groot, je moet er toch alles in doen en als er vrienden langskomen, zit het gauw vol. Veel studentenhuizen hebben een gezamenlijke woonkamer, maar veel ook niet. Hoe overleef je een kleine kamer? Zelf woon ik doordeweeks op mijn kamer in Tilburg, een studio om precies te zijn. Ik heb een woon-/slaapkamer met open keuken, badkamer en hal met inbouwkasten. En dat bevindt zich allemaal dertig vierkante meter. Voor een studentenkamer is dat best ruim, veel van mijn vriendinnen hebben een kamer van 17 vierkante meter of kleiner, maar vergeet niet dat er bij  mij ook een keuken en badkamer in zitten! Dat kost stiekem aardig wat ruimte. Gelukkig is mijn ‘hokje’ zoals ik het zelf wel eens noem best handig van vorm: het is mooi rechthoekig, waardoor ik lekker een driezitsbank kwijt kon. Maar wat is handig in zo’n kleine ruimte?

Het probleem is dat je je kamer wil gebruiken als woonkamer én als slaapkamer. Die dubbele functie zorgt er vooral voor dat je iets slims moet bedenken voor je bed, zodat je hem overdag ook nog kunt gebruiken. Je kunt kiezen voor een slaapbank, wat natuurlijk erg handig is, maar dan moet je wel iedere avond je bank verbouwen tot een bed en ze slapen vaak ook wat minder lekker. Bovendien moet je wel de ruimte hebben om die slaapbank uit te schuiven of om te bouwen indien nodig en dat is niet altijd het geval. Maar goed, het is een optie en er zijn veel slaapbanken te vinden voor niet al te veel geld:

Slaapbank Toledo, Leen Bakker, 189 EUR

Slaapbank Maud, Wehkamp, 199 EUR

Wat ook een goede optie is, en wat ik zelf ook heb, is gewoon een eenpersoonsbed nemen en er overdag een sprei overheen leggen. Zo kun je ’s nachts lekker slapen op je fijne matras en wordt overdag je bed niet vies als je hem gebruikt als bank. Zelf heb ik het frame van het zusje van mijn vriend gekregen (dankjewel!) en de matras lag nog bij mijn oma op zolder, toevallig precies dezelfde als die ik thuis heb, ook erg fijn! Ik vind dit zelf fijner dan een echte slaapbank omdat mijn rug en ik een goede matras wel kunnen waarderen en ik toch nog wel plaats had voor een ‘echte’ bank in mijn kamer.

Deze heb ik: bedbank Meldal, Ikea, frame 69,95 EUR

Sofabed Michelle, Leen Bakker, nu 60 EUR

HEMNES bedbank met 3 lades, IKEA, 299 EUR

Maar ja, dan had ik ook nog een vriendje die het leuk zou vinden om af en toe te blijven slapen. Ik voelde er weinig voor om een groot, breed bed in mijn kamer te zetten. Als bank zit het niet echt lekker zo zonder steun in je rug en ’s nachts is het wel eens te krap in zo’n 1.40m breed bed – ik heb ervaring met knieën tegen mijn rug en wakker worden omdat er ineens een arm over je heen ligt. Erg gezellig, maar ik wou ook nog graag slapen ’s nachts. Gelukkig hadden we thuis nog een lattenbodem liggen en bleek er bij vriendje nog een matras over te zijn! We plakten bergen viltjes onder de lattenbodem, legden de matras erop en schoven hem zo onder mijn bed. Handig! Altijd een extra bed als iemand ineens wil blijven slapen. Het enige nadeel is dat hij lager ligt dan ik, maar ach, daar kwamen we wel weer overheen. Het alternatief is een bed met uitklapbare poten, zodat je allebei even hoog ligt. Dan krijg je zoiets:

Ledikant Pascal met onderschuifbed, Leen Bakker, 169 EUR (inclusief lattenbodems)

De eerste weken, voor ik het bedframe kreeg, heb ik trouwens gewoon op een leuk stapeltje van een lattenbodem en twee matrassen geslapen. Toen hoorde je me ook niet klagen!

Als laatste voor vandaag heb ik nog even gezocht naar mooie spreien (spreis? Nee toch? Maar spreien klinkt ook echt raar!) voor over je bed. Een kleine selectie:

BIRGIT STRÅ, IKEA, 29,95 EUR

FABRINA, IKEA, 5,99 EUR (ook in lichtroze en lichtblauw)

Sprei, H&M Home, vanaf 79,00 EUR (ook in turkoois, donkergrijs en lichtbeige)

Ik zal binnenkort eens foto’s van mijn kamer maken, dan kun je onder andere mijn heerlijke bank zien waarop ik vele uren doorbreng. Moet ik wel eerst even opruimen, want als ik bezig ben met leren maak ik er op de een of andere manier altijd een verschrikkelijke rommel van…

Volgende keer: opruimen & verstoppen, met allemaal ideeën om je spullen mooi op te bergen zodat het er netjes en overzichtelijk (en dus ruimer) uitziet zonder veel moeite!

Geef een reactie

