Dromen van wit zand

14 Dec

Met dit koude winterweer en tentamens voor de boeg dwalen mijn gedachten al gauw af richting witte stranden met palmbomen, waar het lekker warm is en de zon altijd schijnt. Ook wel bekend als: de zomervakantie. Niet dat ik in mijn zomervakantie vaak op een wit strand met palmbomen terecht kom, maar het gaat om het idee. Ik kom meestal terecht op een of andere camping ergens in Zuid-Frankrijk aan een rivier of soms aan zee. Ook heel lekker, maar het droomt toch minder fijn.

Wie wel op zo’n palmenstrand komen, of zijn geweest, zijn twee vriendinnen van me. Die hadden even een reis naar de Bahama’s gewonnen. Nou, dat had ik ook wel gewild! Maar ook dit jaar is het voor mij en mijn vriend de vraag: gaan we weer met de tent op pad of hebben we genoeg geld voor een vliegreis van twee weken?

Die twee weken zijn voor ons het absolute minimum voor een fijne vakantie. De tijd vliegt al voorbij als je twee weken weg bent, laat staan eentje. Twee zomers geleden gingen we naar de Middellandse Zee in Zuid-Frankrijk, helemaal tegen Spanje aan, en afgelopen zomer zaten we aan de Ardèche. Allebei leuke vakanties waar we veel moois gezien hebben, maar wat doen we dit jaar? Ik neig ontzettend naar een vakantie aan zee. Ik vind het heerlijk op het strand en zo’n strand vol stenen aan een rivier is toch niet helemaal hetzelfde als zand tussen je voeten en golven voor je neus. Tussen het leren voor die vervelende tentamens door begon ik dus lekker in de rondte te klikken bij verschillende touroperators en jeetje, wat zitten er mooie dingen tussen. Als je geld over hebt. Kijk bijvoorbeeld eens naar Hotel Diamond Deluxe op Kos:

Zet me daar neer en je hoort me niet klagen!

Hotel Antinea Suites op Santorini:

Lijkt me heerlijk, zo’n privézwembad, al kun je er je benen nog niet in strekken voor je aan de overkant bent. En lekker luxe allemaal.

Aan de andere kant: wat moet ik in ’s hemelsnaam met een fitnessruimte? Ik ben op vakantie! Ik wil helemaal niet zweten op een loopband, ik wil langs het strand wandelen en dorpjes bekijken en lekker vakantie vieren. Bovendien heb ik het geld niet voor de hotels waar ze een fitnessruimte en spa en massage en weet ik veel wat nog meer hebben, dus laat ik maar iets realistischer zijn en kijken waar ik wel terecht kan. In mijn zoektocht naar iets leuks en betaalbaars kwam ik deze foto tegen die ik toch even met jullie wil delen: het vreemdste bed ooit.

Apart.

Waar we dit jaar heen gaan in de zomer weten we nog niet. Misschien wordt het Tenerife of misschien pakken we toch  maar onze tent en laden we de auto vol voor een lange rit naar het (hopelijk) zonnige zuiden. Welke bestemming het ook wordt, één ding is zeker: ik kijk er nu al naar uit!

Wat zijn jouw plannen voor de zomer?

Geef een reactie

