Ojee, het kerstdiner…

11 Dec

De gemiddelde thuiskok breekt zijn of haar hoofd er al over: wat zetten we op tafel voor het kerstdiner? Verschillende supermarktbladen zoals de Allerhande of de Boodschappen besteden al veel aandacht aan complete menu’s en speciale gerechten voor de kerst. Waar we normaal pasta, rijst of aardappels eten, moet er nu iets speciaals op tafel komen. Waarom eigenlijk? Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. We willen er nu eenmaal iets bijzonders van maken, dus laten we dat maar gewoon accepteren en iets lekkers uitzoeken!

Goed, je wilt dus iets anders dan anders op tafel zetten. Een bord spaghetti bolognese is misschien ook wel een beetje gewoontjes, het zijn niet voor niets ‘de feestdagen’. Feest. Iets feestelijks. Een kleine tip: dat feestelijke zit ‘m vaak meer in de aankleding van de gerechten, de tafel en je huis dan in wat er precies op je bord ligt. Beter dat je iets lekkers maakt waar je goed in bent dan dat je een gerecht op tafel zet wat eigenlijk niet perfect is gelukt omdat je het pas voor de eerste of tweede keer doet!

Ik kwam vandaag een site tegen vol met recepten die er stuk voor stuk lekker en niet al te moelijk uitzien. Donna Hay heeft haar eigen magazine dat iedere twee maanden vol staat met nieuwe recepten en ze schrijft iedere week een column voor Australische en Nieuw-Zeelandse kranten. Op haar website vind je bergen en bergen recepten voor alle gangen die je zou kunnen bedenken. Een klein voorproefje (klik op de foto voor het bijbehorende recept):

'roasted haloumi, bacon and tomato salad' uit het menu 'simple mediterranean'

'baked salmon with radish and cucumber salad' uit het menu 'dinner for 12'

'brown sugar cupcake pavlovas' uit 'show-stopper desserts'

Neem eens de tijd om door de recepten heen te bladeren, al is het maar om te kijken hoe mooi alles eruit ziet! Wij hebben dit jaar een kerstbrunch, dat is ook heel leuk. Wel anders en minder traditioneel dan een kerstdiner, maar we zitten wel zo ongeveer de hele dag gezellig met de familie aan tafel allemaal verschillende kleine dingetjes te eten. Lekker veel variatie dus. Deze site ga ik zelf wel onthouden voor als ik een keer iets anders wil koken dan normaal, of voor andere speciale gelegenheden.

Wat ik ook erg leuk vind aan al die kleine gerechten, is dat ze allemaal van tevoren uitgeprobeerd moeten worden. Je wil niet hebben dat je op het moment suprême ineens een compleet mislukt gerecht uit de oven tovert of dat je kip eigenlijk nog niet gaar is terwijl de rest van je eten koud staat te worden. Proberen, proeven, aanpassen en weer proberen. Nu ik op kamers zit, krijg ik er helaas iets minder van mee, maar ik kan het zeker aanraden om alles van tevoren één of meerdere keren te maken. Dan weet je tenminste (zo goed als) zeker dat je niet voor vervelende verrassingen komt te staan!

Ook een goede optie: uit eten gaan. Niet zelf hoeven koken en vooral niet de bergen afwas en troep achteraf. Ik denk wel dat je vroeg moet zijn met reserveren! Zelf ben ik nog nooit uit eten geweest met Kerst, binnen mijn familie koken we toch graag zelf. Vroeger gingen we nog wel eens gourmetten, dat is ook erg gezellig. Ook veel werk om goed voor te bereiden, maar toch net iets minder dan zo’n compleet diner. De keren dat we een ‘echt’ kerstdiner hadden, maakte iedereen een gerecht – mijn oma het voorgerecht, mijn moeder het hoofdgerecht en mijn tante het toetje, bijvoorbeeld, met onze niet zo grote familie zijn de taken gauw verdeeld. De aanwezige mannen bleven ver uit de buurt van de keuken, want dat was gevaarlijk terrein. Voor je het weet moet je meehelpen en daar moesten ze toch niet zo veel van hebben. Zij regelden de drankjes wel!

Tegenwoordig help ik mijn moeder meestal mee met de voorbereiding, dan staan we ’s morgens allebei in onze badjas fruitsalades in schaaltjes te scheppen en de tafels mooi te maken. Snel even omkleden voor iedereen binnenkomt en dan gezellig aan tafel! De tweede kerstdag eet ik bij de familie van mijn vriend, die al helemaal niet moeilijk doen en gewoon wat te eten thuis laten bezorgen. En wat doen jullie?

Nog een kleine tip: kijk ook eens bij de style idea’s van Donna Hay!

Geef een reactie

