Doe de keukenprinses: Almond Roca

6 Dec

Vorige week kwam ik me toch een recept tegen… Het zag er makkelijk uit en ook nog eens heeel lekker. Chocola, amandelen, caramel, ik werd er al helemaal vrolijk van – zeker toen ik de foto’s zag. Vandaag probeerde ik het zelf, en met succes!

In het recept wat ik gebruikte (zie de link onderaan deze post) werden drie stadia van de caramel beschreven: runny, cheesy en runny and smooth, caramel brown color. Superhandig natuurlijk, want weet ik veel wanneer het goed is. Vooral het tweede stadium was erg grappig: je wéét dat je boter en suiker in je pan hebt gedaan, maar het ziet er meer uit als bubbelende kaas. Gelukkig ruikt het niet zo, anders werd ik morgenochtend vast nog wakker in een kaasfonduelucht. Ook goeiemorgen. Maar goed, waar was ik? Ohja, de kaas. Ik dacht even dat het niet meer ging gebeuren, maar uiteindelijk werd de hele boel toch nog mooi caramelbruin! Achteraf had ik het nog ietsje langer mogen laten staan, maar goed, beter wat lichter dan aangebrand.

Bij gebrek aan bakplaat gebruikte ik vriendjes grote pizzabord (waar dat ding al niet goed voor is) met bakpapier erover, en dat ging perfect. De caramel met chocola erover had wel wat tijd nodig om af te koelen en uit te harden, maar gelukkig heb ik op maandagavond orkestrepetitie, dus dat was niet zo’n probleem. En toen ik thuiskwam, oh, wat heerlijk! Het smaakt minder zoet dan ik verwachtte maar wel heel lekker! Na een paar kleine stukjes heb ik de rest gauw verstopt want het is wel een enorme caloriebom en de tandarts is er vast ook minder gelukkig mee.

Hier vind je het recept: http://thepioneerwoman.com/tasty-kitchen/recipes/desserts/almond-roca-2/comment-page-2/#cr

En dan is er ook nog een versie zonder precieze hoeveelheden, maar die wel heel goed laat zien hoe het moet (fijn!):  http://thepioneerwoman.com/tasty-kitchen-blog/2010/12/a-tasty-recipe-almond-roca/

Ik bedacht me net dat dit eigenlijk een prachtig klein cadeautje kan zijn. Neem een paar stukjes roca, pak ze in met een stukje transparante folie, lintje erom en klaar. Ziet er leuk uit en het is nog lekker ook. Leuk als goodie voor bij het kerstdiner!

Geef een reactie

